Arkisto

Artikkelikuva: Uudenkaupungin eläkkeensaajien Raimo Harjunpää (vas.), Sakunkulman Sari Mykrä ja Uudenkaupungin kansallisten seniorien Aaro Koskenrouta tutkivat upouutta defibrillaattoria.

Sakunkulma sai lahjan, jota ei toivottavasti tarvitse käyttää

5.2.2019

Eläkeläistansseja työväentalolla järjestävät eläkeläisjärjestöt ovat lahjoittaneet tanssien tuoton eläkeläisten hyvinvoinnin tukemiseen. Viime vuonna lahjoituksella hankittiin monitoimikuntolaite Sakunkulman pihalle, tänä vuonna Sakunkulma sai defibrillaattorin.

– Tansseista jää joka vuosi vähän tuloa. Tanssiminen on jo sinällään hyvinvointia tukevaa sekä fyysisesti että henkisesti ja lahjoittamalla kertyneet tulot eläkeläisten hyväksi käytämme heidän rahansakin hyvin, kertovat tanssien järjestelyryhmässä toimivat Aaro Koskenrouta ja Raimo Harjunpää.

Tansseja järjestetään joka toinen maanantai, viime vuonna syksyllä pidettiin kuudet tanssit ja keväällä kahdeksat. Musiikista vastaavat Lasse, Pave ja Apa. Ensin tanssitaan kolme varttia, sitten pidetään puolen tunnin kahvi- ja seurustelutauko ja lopuksi tanssitaan taas.

– Liikunnan lisäksi tanssit ovat hyvin yhteisöllinen tapahtuma ja tauolla puheensorina on kova. Sieltä löytää uusi ystäviä. Lisäksi tanssiminen vaatii päätä, on todettu, että tanssiminen estää esimerkiksi dementian puhkeamista.

Uudenkaupungin eläkeläistanssit ovat tunnettuja kauempanakin ja kävijöitä on ollut Raumaa ja Turkua myöten.

Defibrillaattori eli sydäniskuri on ensiapulaite, jota käytetään sydänpysäytyksissä. Sakunkulmaan hankittu laite on täysin itseneuvova eli kun sen ottaa käyttöön, niin laite antaa rauhallisella äänellä ohjeita.

– Sakunkulman henkilökunta saa tiistaina koulutuksen sen käyttöön, mutta käyttö onnistuu myös maallikolta ohjeiden avulla ilman syvällistä koulutustakin, kertoo Sakunkulman päiväkeskusohjaaja Sari Mykrä.

Sakunkulmassa on päivätoiminnan lisäksi paljon iltatilaisuuksia, joissa henkilökuntaa ei ole paikalla, joten myös heidän kannattaa lukaista laitteen käyttöohjeet ennen.

– Laitteen lisäksi hankimme kantolaukun, jolla laitteen voi viedä erilaisiin tilaisuuksiin.

Mykrä on erittäin tyytyväinen lahjoitukseen, kuten myös viime vuoden kuntoilulaitteeseen. Molemmissa on kyse niin isoista summista, että omasta budjetista niitä ei olisi pystytty hankkimaan.

– Kuntolaite on ollut ahkerassa käytössä, mutta tästä uudesta lahjoituksesta täytyy sanoa, että toivottavasti sitä ei tarvitse käyttää, mutta hienoa, että sellainen on olemassa.